افزایش قد کودکان با استفاده از مواد غذایی

افزایش قد کودکان با استفاده از مواد غذایی

به گزارش استایلینو به نقل از لایف دایت تحقیقات انجام شده نشان داده است که مشکلات ژنتیک عامل بیش از ۸۰% کوتاهی قد کودکان است.

بعضی از کودکان در هنگام تولد در معرض اشعه‌ی ایکس و یا آلودگی محیط قرار می‌گیرند، به همین علت رشد این کودکان با تاخیر صورت می‌گیرد و روند رشدشان در سال‌های پایانی بلوغ صورت می‌گیرد.

والدین باید بدانند که تغذیه‌ی سالم می‌تواند نقش مهمی در بلند قد شدن کودکان داشته باشد.

استفاده از مکمل‌های غذایی

امروزه مکمل‌های غذایی بسیاری در بازار وجود دارد که پدرو مادرها آن‌ها را با قیمت‌های زیاد تهیه می‌کنند تا قد کودک‌‌شان با استفاده از آن مکمل‌ها رشد کند. ولی باید دانست که از طریق تغذیه‌ی سالم و مفید بدون استفاده از مکمل‌های شیمیایی هم می‌توان تمام مواد معدنی و ویتامین‌‌های مورد نیاز بدن کودکان را تامین کرد.

زیرا امکان دارد با استفاده از مکمل‌ها مواد بیشتری به بدن کودک برسد و این خود عوارض و مشکلات بیشتری را برای کودک به‌جود آورد.

تغذیه برای رشد قد کودک

اگر کودک در سال‌های اولیه‌ی زندگی به میزان لازم مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را دریافت نکند و سوءتغذیه داشته باشد، باالطبع رشد قدی او به خوبی صورت نخواهد گرفت.

بنابراین برای این‌که کودک هم انرژی مورد نیاز بدن را داشته باشد و هم از افزایش قد مطلوبی برخوردار شود باید ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی لازم به بدن وی برسد.

علاوه بر اهمیت دادن به تغذیه‌ی کودک، والدین خصوصا مادر نیز از باید از تغذیه مناسبی برخوردار باشند. تغذیه‌ی مادر حتی در دوران بارداری می‌تواند به قد بلند شدن کودک کمک کند، وقتی مادری در دوران بارداری دچارسوء تغذیه باشد، قد کودکش هم تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت و این مشکل تا ۲ سالگی در رشد قد کودک تاثیرگذار خواهد بود.

مواد غذایی سالم برای رشد قد کودکان

مواد غذایی بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان همه‌ی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز کودک را تامین کرد که در ادامه به معرفی مواد غذایی و تغذیه برای رشد قد کودک خواهیم پرداخت.

۱) شیر

شیر بهترین منبع برای دریافت کلسیم، فسفراست که برای سلامت استخوان‌ها و دندان ها مفید است. همچنین ویتامین Dکه در شیر وجود دارد برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.

همچنین شیردارای پروتئین، ویتامینA، ویتامین‌های گروهB مخصوصا ب۲، ب۶و ب۱۲ است که تا دو سالگی به‌طور کامل در شیر مادر موجود است.

پس از آن هم می‌توان هر روز یک یا دو لیوان شیر به کودک داد. استفاده از شیرهای غنی شده می‌تواند علاوه بر بهبود رشد قد حافظه‌ی کودک را هم تقویت کند.

۲) ماست

ماست هم ماده‌ای است که هم می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند و هم انرژی کودک را بالا می‌برد. همچنین با داشتن با باکتری‌های خوب سیستم ایمنی کودک تقویت می شود. همچنین دارای کلسیم، پروتئین و ویتامین ب و فسفر است و بسیاری از کودکان از خوردن ماست لذت می‌برند.

۳) تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا و ویتامیت ب و اسیدهای چرب امگا۳، آهن و فولات برای رشد کودک بسیار ضروری است. معمولا پزشکان پس از ۶ ماهگی به والدین توصیه می کنند. هر روز زرده‌ی تخم مرغ آب‌‌پز شده برای کودک داده شود.

وپس از دو سالگی هم تخم مرغ کامل آب‌پز شده برای کودک بسیار مفید می‌باشد.همچنین می‌توان آن را به صورت املت یا نیمرو مورد استفاده قرار داد.

۴) ماهی

ماهی سرشار از ویتامین ب و پروتئین و اسید چرب امگا۳ که برای مغز مفید می‌شد همچنین برای قلب نیز مفید است.

واز افسردگی جلوگیری می‌کند ماهی تن و سالمون برای کودکان بسیارمفید است. والدین می‌توانند در هفته دو بار به کودک خود ماهی بدهند.

۴) کلم بروکلی

موادی که دارای فیبر می‌باشند برای کودکان در حا ل رشد بسیار ضروری می‌باشد. کلم بروکلی یکی از موادی است که دارای فسفر، پتاسیم، آهن، روی، اسیدفولیک، منیزیم و یتامین ب است که می‌توان آن را هم به صورت خام و هم بخارپز در دستور غذایی کودک قرار داد. اگر کودکی طعم کلم بروکلی را دوست ندارد می‌توان آن را در سوپ یا غذای کودک ریخت و به او داد.

۵) آجیل

استفاده از آجیل‌هایی مانند بادام‌زمینی، بادام، گردو، پسته در رژیم غذایی کودک می‌تواند درافزایش قد کودک سهیم باشد. می‌توان در میان وعده‌ی کودک از آجیل استفاده کرد.

۶) سبزیجات و میوه‌ها

منبع بسیاری از ویتامین‌ها، آهن و املاح و موادمغذی لازم برای بدن کودک می‌باشد که باید در رژیم غذایی کودک قرار داده شود. اسفناج یکی از بهترین سبزیجاتی است که دارای مواد مغذی است و می‌تواند به افزایش رشد قد کودک کمک کند.

۷) گوشت‌ها

پروتئین موجود در گوشت‌ها هم می‌تواند در رشد قدی کودک موثر باشد می‌توان در هفته یک یا دو وعده گوشت قرمز و یک یا دو وعده گوشت مرغ را در دستور غذایی کودک قرار داد.

۸) سویا

سویا دارای فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین است که منبع کامل برای سلامتی بدن محسوب می‌شود. سویا در سلامت استخوان‌ها هم نقش مهمی ایفا می‌کند.

ذائقه‌ی کودکان

والدین باید از همان آغاز دوران کودکی ذائقه‌ی کودک را به خوردن غذاهای سالم عادت دهند. همچنین می‌توان از ابتدا ذائقه‌ی کودک را به طعم انواع غذاها مانند ماهی آب‌پز، کدوی پوره شده، هویج پخته و غلات و حبوبات له شده عادت داد.

معمولا اگر کودک ببیند که یکی از اعضای خانواده غذایی را دوست ندارد او نیز آن غذا را نخواهد خورد. پس بهتر است برنامه غذایی خانواده را طوری تنظیم کرد که همه‌ی اعضای خانواده از آن لذت ببرند.

استفاده از میان وعده‌ها

میان وعده‌ها هرگز نباید جای وعده‌های اصلی غذا را بگیرند، اما می‌توان از میان‌وعده‌های سالم برای دریافت مواد غذایی متنوع استفاده کرد.

به‌ جای استفاده از چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار، لواشک و تنقلات دیگر که اشتهای کودکان را از بین می‌برد، می‌توان از شیر و بیسکویت، نان و خرما، کیک‌های خانگی، بادام، گردو، کشمش، توت خشک و مواد معدنی مفید استفاده کرد.

تا جایی که امکان دارد از دادن غذاهای شور و خیلی شیرین به بچه‌ها باید اجتناب کرد تا مشکلات تغذیه ای در دوران بزرگسالی نداشته باشند.

ورزش در کنار تغذیه برای رشد قد کودک

کودکانی که قد بلند هستند، از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایر کودکان برخوردارند. علاوه بر تغذیه ورزش نیز در بلند بودن قد کودک می‌تواند موثر باشد.

ورزش‌هایی مانند شنا و ورزش‌های کششی هم‌چون ژیمناستیک که برای گردش خون مناسب هستند، در کنار یک تغذیه‌ی سالم می‌تواند برای افزایش قد موثر باشد.